In de volgende tabel staan de totale lasten en baten van dit begrotingsprogramma. De totale lasten verminderen we met de totale baten en komen zo tot het geraamd saldo van baten en lasten. Dit saldo verminderen we met het bedrag aan toevoeging reserves en vermeerderen we met het bedrag wat we onttrekken aan reserves. Zo komen we tot het geraamd resultaat van dit begrotingsprogramma.
| Jaar rekening 2023 | Begroting 2024 | Begroting 2025 | Begroting 2026 | Begroting 2027 | Begroting 2028 |
---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | -21.914 | -28.804 | -26.150 | -25.827 | -25.946 | -25.810 |
Baten | 7.292 | 7.636 | 7.914 | 7.724 | 7.683 | 7.683 |
Saldo van baten en lasten | -14.622 | -21.168 | -18.236 | -18.103 | -18.263 | -18.127 |
Toevoeging aan reserves | 0 | -106 | -75 | 0 | 0 | 0 |
Onttrekking aan reserves | 968 | 4.517 | 520 | 464 | 943 | 939 |
Mutaties in de reserves | 968 | 4.411 | 445 | 464 | 943 | 939 |
Geraamd resultaat | -13.654 | -16.757 | -17.791 | -17.639 | -17.320 | -17.188 |
Om toelichtingen op de financiën leesbaar te houden passen we categorieën toe, waarbij de mate van bestuurlijke keuzevrijheid een uitgangspunt was. Voor een nadere uitleg van de categorieën verwijzen we naar hetgeen is vermeld in de leeswijzer onder "Wat kost het?".
De cijfers in onderstaande tabel en toelichtingen moet u als volgt lezen.
Genoemde bedragen met een -: dit is een verslechtering op het saldo;
Genoemde bedragen met een +: dit is een verbetering op het saldo.
(Bedragen x € 1.000) | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | |
---|---|---|---|---|---|
Primitieve begroting | -16.771 | -16.464 | -16.279 | -16.190 | |
Raadsbesluiten september 2023 tot en met juli 2024 | -14 | -199 | -198 | -196 | |
1e bestuursrapportage 2024 | -388 | -388 | -388 | -388 | |
2e bestuursrapportage 2024 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Geraamd resultaat (startsituatie) | -17.173 | -17.052 | -16.865 | -16.775 | |
Bestaand beleid | -185 | -185 | -185 | -185 | |
Nieuw beleid | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Investeringen 2025 | 0 | -17 | -17 | -17 | |
Kapitaallasten | -125 | -109 | -67 | -61 | |
Loon- & prijsindexatie | -24 | -24 | -24 | -24 | |
Overige technische aanpassingen | -252 | -220 | -130 | -93 | |
Wijzigingen < € 50.000 | -31 | -31 | -31 | -31 | |
Totaal ontwikkelingen | -618 | -587 | -455 | -413 | |
Geraamd resultaat programmabegroting 2025 | -17.791 | -17.639 | -17.320 | -17.188 |
(Bedragen x € 1.000) | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 |
---|---|---|---|---|
Bestaand beleid | -185 | -185 | -185 | -185 |
Kosten onderhoud sportterreinen | -185 | -185 | -185 | -185 |
De jaarlijkse kosten voor het reguliere beheer en onderhoud van de buitensportterreinen zijn als gevolg van schaarste van materialen en kostenstijgingen (prijsindexeringen) en belastingen sinds 2022 veel hoger dan geraamd. Deze kosten konden worden gedrukt door het efficiënter en meer in eigen beheer uitvoeren van onderhoudswerkzaamheden. De extra lasten bedragen € 185.000 jaarlijks. Een bedrag van € 55.500 wordt gedekt uit de stelpost prijsontwikkelingen.
Nieuw beleid | 0 | 0 | 0 | 0 |
---|---|---|---|---|
Programmatrekker Recreatie & Toerisme Noordoost Brabant | 0 | 0 | 0 | 0 |
De economische betekenis van recreatie en toerisme in Noordoost Brabant (NOB) is aanzienlijk: de 4300 bedrijven in de sector zijn goed voor 25.000 banen. Maar tegelijkertijd blijft de economische ontwikkeling in NOB achter en profiteert zodoende onvoldoende van de gunstige groei van recreatie en toerisme zoals die zich elders in Nederland manifesteert. NOB mist toeristisch economisch de boot. Het is daarom noodzakelijk om regionaal beter en effectiever samen te werken op aanbodontwikkeling, netwerkontwikkeling, innovatie en thematische marketinginzet. Een programmatrekker is nodig om de kansen die nu onbenut blijven gezamenlijk als regio NOB op te pakken. Dit om een robuuste samenwerking van de grond te krijgen. Het is kansrijk om deze koppelkansen te bezien met de transitie van de landbouw (themalijn beleefbaar boerenleven en food), preventieve zorg/sport (themalijn buiten actief bewegen), publieksbereik en erfgoed (themalijn toekomstbestendig erfgoed).
Voor de jaren 2025 tot en met 2027 wordt jaarlijks € 25.000 opgenomen, te dekken uit de algemene risicoreserve.