Programma's

Sociaal domein

In de volgende tabel staan de totale lasten en baten van dit begrotingsprogramma. De totale lasten verminderen we met de totale baten en komen zo tot het geraamd saldo van baten en lasten. Dit saldo verminderen we met het bedrag aan toevoeging reserves en vermeerderen we met het bedrag wat we onttrekken aan reserves. Zo komen we tot het geraamd resultaat van dit begrotingsprogramma.


(bedragen x € 1.000)

Jaar rekening 2023

Begroting 2024

Begroting 2025

Begroting 2026

Begroting 2027

Begroting 2028

Lasten

-123.494

-138.132

-114.983

-112.747

-112.038

-111.488

Baten

51.686

49.546

25.472

26.132

25.948

25.964

Toevoeging aan reserves

-14.247

-4.451

-31

-32

-140

-140

Onttrekking aan reserves

3.127

6.138

2.221

2.240

2.087

1.987

Geraamd resultaat

-82.928

-86.899

-87.321

-84.408

-84.142

-83.677

Om toelichtingen op de financiën leesbaar te houden passen we categorieën toe, waarbij de mate van bestuurlijke keuzevrijheid een uitgangspunt was. Voor een nadere uitleg van de categorieën verwijzen we naar hetgeen is vermeld in de leeswijzer onder "Wat kost het?".
De cijfers in onderstaande tabel en toelichtingen moet u als volgt lezen.
Genoemde bedragen met een -: dit is een verslechtering op het saldo;
Genoemde bedragen met een +: dit is een verbetering op het saldo.

(Bedragen x € 1.000)

2025

2026

2027

2028

Primitieve begroting

-76.814

-75.667

-75.687

-75.001

Raadsbesluiten september 2023 tot en met juli 2024

-123

-204

-197

-190

1e bestuursrapportage 2024

-3.609

-3.598

-3.585

-3.526

2e bestuursrapportage 2024

0

0

0

0

Bestaand beleid

-1.279

-1.309

-1.328

-1.604

Nieuw beleid

-261

-316

-316

-316

Gemeentefonds

-3.209

-1.328

-1.329

-1.301

Investeringen 2025

0

8

8

9

Kapitaallasten

-20

1

2

4

Loon- & prijsindexatie

-875

-875

-875

-875

Overige technische aanpassingen

-1.117

-1.107

-821

-863

Wijzigingen < € 50.000

-14

-14

-14

-14

Geraamd resultaat programmabegroting 2025

-87.321

-84.408

-84.142

-83.677

Om toelichtingen op de financiën leesbaar te houden passen we categorieën toe, waarbij de mate van bestuurlijke keuzevrijheid een uitgangspunt was. Voor een nadere uitleg van de categorieën verwijzen we naar hetgeen is vermeld in de leeswijzer onder "Wat kost het?".
De cijfers in onderstaande tabel en toelichtingen moet u als volgt lezen.
Genoemde bedragen met een -: dit is een verslechtering op het saldo;
Genoemde bedragen met een +: dit is een verbetering op het saldo.

(Bedragen x € 1.000)

2025

2026

2027

2028

Bestaand beleid

-1.279

-1.309

-1.328

-1.604

Beschermd Wonen en Maatschappelijke opvang wordt gedecentraliseerd van de centrumgemeenten (Den Bosch en Oss) naar de lokale gemeenten. Hierdoor komt er meer casuïstiek naar de gemeente Meierijstad. Om dit op te vangen zijn in 2024 2 fte’s tijdelijk ingezet. De verwachting is dat we dit structureel nodig gaan hebben.
De lasten (€ 180.000) worden gedekt uit het budget beschermd wonen.

De budgetten jeugdzorg ZIN moeten voor 2025 en verder in lijn worden gebracht met de autonome groei (volume) van de kosten jeugdzorg. Hierbij wordt uitgegaan van een taakstellende opgave en risicovoller begroten. De bijstelling is gebaseerd op de realisatiecijfers 2023. Er wordt uitgegaan van een structurele volumegroei van ± 45% van het verschil tussen de gerealiseerde en begrote cijfers 2023.

De middelen worden ingezet voor de dekking van 1.47 fte consulent schuldhulpverlening/brede ondersteuning ten behoeve van de uitvoering van brede ondersteuning aan gedupeerden van de toeslagenaffaire op basis van de Wet Hersteloperatie Toeslagen.
De lasten bedragen voor 2025 en 2026 € 132.300 per jaar. Deze worden grotendeels (€ 120.000 per jaar) gedekt door de rijksbijdrage.

Raming van de lasten 1 fte consulent schuldhulpverlening om de wettelijke taken op het gebied van schuldhulpverlening uit te kunnen blijven voeren. Deze formatieplek is tijdelijk bekostigd en dient structureel te worden.

We werken aan een inclusieve samenleving waarin iedereen zoveel mogelijk mee kan doen. Met deze middelen werken we aan verschillende onderwerpen om Meierijstad toegankelijker en inclusiever te maken. Geraamd budget voor 2025 en 2026 € 85.000 per jaar. Dekking reserve sociaal domein.

De Gemeenschappelijke Regeling Kleinschalig Collectief Vervoer (GR-KCV) biedt vervoer voor verschillende doelgroepen (OV-Regiotaxivervoer, Wmo-vervoer). Door de corona pandemie is het vervoer afgenomen. Deze kadernota is gebaseerd op 110% van het vervoersvolume van 2023. Hierdoor ontstaat een voordeel op de gemeentelijke begroting voor 2025 e.v.

Als gemeente komen we steeds voor meer uitdagingen te staan. Zo ook voor het thema ontheemden. Meierijstad houdt zich intensief bezig met het huisvesten van deze personen. Dit werd op projectbasis gedaan waarbij de middelen tot en met 2025 beschikbaar waren. Hiervoor zijn ook 3 tijdelijke functies beschikbaar gesteld. De ontwikkelingen van afgelopen tijd laten zien dat dit geen incidenteel probleem is maar dat we hier als gemeente een structurele taak hebben. Het is nog onduidelijk hoe dit op rijksniveau gefaciliteerd gaat worden. Desalniettemin zien we dat hier ook na 2025 een taak voor ons als gemeente zit. Tot en met 2027 zijn de functies (3,0 FTE) tijdelijk met als dekking de rijksbijdrage. Vanaf 2028 worden de functies omgezet naar structurele formatie zonder dekking. Lasten deels opgenomen in programma 4 (€ 27k) en deels programma 6 (€ 243k).

Noodzakelijke capaciteitsuitbreiding Werk en inkomen voor 4 FTE (1 inkomen en 3 participatie).
Inkomen (inclusief poort) 1 fte
Als inwoners van Meierijstad een uitkering aanvragen, vindt er een poortgesprek plaats. Hierin wordt gekeken of er geen recht is op voorliggende voorzieningen, zoals het recht op WW, of dat inwoners al begeleid kunnen worden naar werk of een opleiding. Ongeveer 50% van de uitkeringsaanvragen wordt afgehandeld door de poortwachter.
Participatie 3 fte
•   2 fte activering (jongeren)
De afgelopen jaren hebben we een toename gezien van jongeren die zich bij de gemeente melden voor een uitkering of ondersteuning richting werk/school. Ook is er een groeiende complexiteit van problemen binnen deze groep jongeren vastgesteld. In 2023 bestond ongeveer 43% van de poortaanvragen uit jongeren.
•   1 fte bemiddeling (1 fte vervangt huidige inhuur)
Met PIM Werkt investeren we in de begeleiding van inwoners van Meierijstad op het gebied van werk en hun weg naar een baan. Wanneer inwoners zich aanmelden, hebben ze ondersteuning nodig van een consulent. Deze ondersteuning resulteert erin dat inwoners geen uitkering aanvragen en bemiddeld worden richting een werkgever. Door de gunstige arbeidsmarkt zien we dat de groep die zich aanmeldt een grote afstand heeft tot de arbeidsmarkt en meer ondersteuning nodig heeft.
Naast inzet van de benchmark wordt geïnvesteerd in doorontwikkeling PIM procesoptimalisatie en automatisering/ digitalisering om daar waar mogelijk efficiënter te werken. Dit in combinatie met investering op implementatiekracht vanuit Kwaliteit in samenwerking met Beleid.
Deze lasten van de formatie worden budgetneutraal verwerkt , inhuur wordt ingeruild door vaste formatie.

Noodzakelijke capaciteitsuitbreiding WMO & jeugd voor in totaal 4 FTE (3 WMO, 1 jeugd).
1. WMO 3 FTE (schaal 9) (3 fte inhuur stopt)
Er is een lange wachttijd ontstaan. In vergelijking met de eerste 2 maanden van 2023 is er een toename van 707 aanmeldingen. De komende maanden analyseren we de oorzaak preciezer, voor nu is de hypothese : toename herindicatie en toename aanvraag huishoudelijk hulp. Daarnaast heeft het beleid dat ouderen langer thuis wonen een groot effect op de WMO.
2. Jeugd 1 FTE (schaal 9) we verwachten een toename aan werk naar aanleiding van de hervormingsagenda jeugd

Dit betreft enerzijds de samenwerking op school voor het versterken van de verbinding tussen onderwijs en jeugdhulp. Meer specifiek de samenwerking tussen verschillende professionals (o.a. IB-er, GGD, aansluitfunctie jeugd) die verbonden zijn aan school. De aansluitfunctionarissen / ondersteuners hebben zicht op de mogelijke inzet vanuit het preventieve en voorliggende veld (aanbod van het Centrum Jeugd en Gezin), zorgen voor vraagverheldering, kunnen kortdurende ondersteuning inzetten en verlenen indien nodig toegang tot jeugdhulp. Hiermee hopen we vroegtijdig signalen op te pakken waardoor jeugdigen en hun gezinnen sneller bereikt worden en lichte (preventieve) hulp vaker volstaat en inzet specialistische hulp afneemt.
Eind 2023 is gestart met uitbreiding van het aantal uren op een aantal scholen in Veghel. De eerste ervaringen zijn positief. Om deze ondersteuning aan alle scholen, die dit nodig hebben, te kunnen bieden is er uitbreiding nodig. Dit in samenhang met ondersteuning van Verbinding plus en eventueel schoolmaatschappelijk werk.
Anderzijds betreft dit het inzetten van jongerenwerk in groep 7 en 8 van het basisonderwijs. Dit is een krachtige aanpak met als doel het vroegtijdig oppikken van signalen en behoeften bij kinderen, het opbouwen van vertrouwensrelaties, het organiseren van activiteiten en geven van voorlichtingen en de advisering en ondersteuning van leerkrachten.

Meerdere bestaande inloopvoorzieningen worden geconfronteerd met stijgende kosten waarvoor hun jaarlijkse subsidie nu ontoereikend is. Bijvoorbeeld door huurverhogingen. De jaarlijkse subsidie van deze partijen dient derhalve opgehoogd te worden.

Nieuw beleid

-261

-316

-316

-316

De afgelopen periode is gebleken dat steeds meer mensen het financieel moeilijk hebben. Vanuit de overheid worden (steun)maatregelen getroffen. Hierbij breidt de doelgroep zich i\uit van minima naar ook de middeninkomens. Dit vraagt nieuwe beleidsinstrumenten. Het onderwerp “bestaanszekerheid “ is in de huidige coalitieonderhandelingen een belangrijk thema. De verwachting is dat de komende jaren hier meer beleidscapaciteit voor nodig is (1,0 FTE). Lasten zijn deels op programma 4 (onderwijs) en deels op programma 6 (sociaal domein) opgenomen.

Om uitvoering te geven aan de ambitie uit TiMM inloop- en dagbestedingsmogelijkheden in elke wijk of kern zijn aanvullende middelen nodig (2025: € 700.000, 2026 € 800.000, 2027: € 900.000, 2028: € 1.100.000) Het gaat o.a. over het professionaliseren van beheer en exploitatie gemeenschapshuizen, stimuleren om meer inloop en dagbestedingsactiviteiten in een wijk of kern te realiseren, het ondersteunen van vrijwilligers die de activiteiten uitvoeren of het bestuur vormen van een gemeenschapshuis.
Met bovenstaande geven we mede invulling aan het uitrollen van het LeefGoed concept in de gehele gemeente Meierijstad.
We hanteren hiervoor een pilotperiode van vier jaar waarvoor we incidentele middelen beschikbaar stellen. Deze worden gedekt uit de reserve sociaal domein en de reserve beschermd wonen.

We zijn in 2022 gestart met een 3-jarige pilot. In de periode van januari 2022 tot eind december 2023 zijn er met de pilot SteunOuder succesvol nieuwe steunouders geworven, kinderen en gezinnen gekoppeld aan geschikte steunouders, en steunouders getraind en ondersteund. De resultaten zijn positief en er is een groeiende behoefte aan deze vorm van ondersteuning in de gemeenschap.
Graag zetten we dit project na 2025 voort, zodat we kunnen doorgaan met het werven van nieuwe steunouders en het ondersteunen van bestaande matches om ervoor te zorgen dat alle betrokken partijen de best mogelijke ondersteuning krijgen.

Per 1 januari 2023 is ook de financiering van loonkostensubsidie gewijzigd. Voorheen was er een verdeelsystematiek en vanaf 1 januari 2023 wordt er afgerekend op basis van realisatie. Gemeente Meierijstad heeft flink geïnvesteerd in het gebruik van het instrument loonkostensubsidie. Landelijk ligt het percentage van het gebruik van loonkostensubsidie op 6,6% (peiljaar 2022), terwijl dit percentage in de gemeente Meierijstad op 33% ligt (peiljaar 2022).
De lasten worden gedekt uit verhoging van de algemene uitkering als gevolg van toename aantallen.

Lasten & baten

x € 1.000

115.015

38,1%

27.694

9,2%

Deze pagina is gebouwd op 11/19/2024 08:06:29 met de export van 11/19/2024 07:57:54