In de volgende tabel staan de totale lasten en baten van dit begrotingsprogramma. De totale lasten verminderen we met de totale baten en komen zo tot het geraamd saldo van baten en lasten. Dit saldo verminderen we met het bedrag aan toevoeging reserves en vermeerderen we met het bedrag wat we onttrekken aan reserves. Zo komen we tot het geraamd resultaat van dit begrotingsprogramma.
| Jaar rekening 2023 | Begroting 2024 | Begroting 2025 | Begroting 2026 | Begroting 2027 | Begroting 2028 |
---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | -29.493 | -33.768 | -35.065 | -39.105 | -43.672 | -48.679 |
Baten | 182.564 | 194.277 | 198.178 | 193.063 | 198.142 | 203.034 |
Saldo van baten en lasten | 153.071 | 160.509 | 163.113 | 153.959 | 154.471 | 154.356 |
Toevoeging aan reserves | -10.329 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Onttrekking aan reserves | 577 | 3.983 | 1.939 | 1.507 | 200 | 31 |
Mutaties in de reserves | -9.751 | 3.983 | 1.939 | 1.507 | 200 | 31 |
Geraamd resultaat | 143.319 | 164.492 | 165.051 | 155.466 | 154.671 | 154.387 |
Om toelichtingen op de financiën leesbaar te houden passen we categorieën toe, waarbij de mate van bestuurlijke keuzevrijheid een uitgangspunt was. Voor een nadere uitleg van de categorieën verwijzen we naar hetgeen is vermeld in de leeswijzer onder "Wat kost het?".
De cijfers in onderstaande tabel en toelichtingen moet u als volgt lezen.
Genoemde bedragen met een -: dit is een verslechtering op het saldo;
Genoemde bedragen met een +: dit is een verbetering op het saldo.
(Bedragen x € 1.000) | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | |
---|---|---|---|---|---|
Primitieve begroting | 155.120 | 143.277 | 143.415 | 143.052 | |
Raadsbesluiten september 2023 tot en met juli 2024 | 97 | 97 | 97 | 97 | |
1e bestuursrapportage 2024 | 3.678 | 3.666 | 5.933 | 7.381 | |
2e bestuursrapportage 2024 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Geraamd resultaat (startsituatie) | 158.895 | 147.040 | 149.445 | 150.530 | |
Bestaand beleid | -2.487 | -2.475 | -2.441 | -2.418 | |
Nieuw beleid | 180 | 180 | 180 | 180 | |
Gemeentefonds | 3.424 | 5.290 | 2.823 | 1.420 | |
Investeringen 2025 | -35 | -36 | -36 | -36 | |
Kapitaallasten | -315 | -170 | -152 | -180 | |
Loon- & prijsindexatie | 3.871 | 3.873 | 3.874 | 3.874 | |
Overige technische aanpassingen | 1.518 | 1.762 | 976 | 1.015 | |
Wijzigingen < € 50.000 | 2 | 2 | 2 | 2 | |
Totaal ontwikkelingen | 6.157 | 8.426 | 5.225 | 3.857 | |
Geraamd resultaat programmabegroting 2025 | 165.051 | 155.466 | 154.671 | 154.387 |
(Bedragen x € 1.000) | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 |
---|---|---|---|---|
Bestaand beleid | -2.487 | -2.475 | -2.441 | -2.418 |
Aanpassing OZB-opbrengsten meerjarig | 103 | 116 | 129 | 142 |
Om meerjarig de OZB opbrengsten (voor woningen en niet-woningen) te verwerken hebben we de inkomsten verhoogd met de indexeringen zoals deze in de uitgangspunten zijn opgenomen. Voor de indexering hanteren we de verwachtingen van het Centraal Plan Bureau (CPB) Bron: Centraal Economisch Plan 2024, prijs netto materiele overheidsconsumptie (IMOC). Voor 2025 2,2%
Daarnaast zijn ook de areaaluitbreidingen meerjarig aangepast op toekomstige verwachtingen.
ICT kosten a.g.v. toegenomen formatie | -146 | -146 | -125 | -116 |
---|
Toename kosten ICT a.g.v. uitbreiding formatieplaatsen 20,87 FTE x 7.000 Euro
Kosten onderhoud sportterreinen | 56 | 56 | 56 | 56 |
---|
De jaarlijkse kosten voor het reguliere beheer en onderhoud van de buitensportterreinen zijn als gevolg van schaarste van materialen en kostenstijgingen (prijsindexeringen) en belastingen sinds 2022 veel hoger dan geraamd. Deze kosten konden worden gedrukt door het efficiënter en meer in eigen beheer uitvoeren van onderhoudswerkzaamheden. De extra lasten bedragen € 185.000 jaarlijks. Een bedrag van € 55.500 wordt gedekt uit de stelpost prijsontwikkelingen.
Ophogen stelpost ten behoeve van prijsindexering | -2.500 | -2.500 | -2.500 | -2.500 |
---|
Voor de indexering van gemeentelijke budgetten is de stelpost prijzen niet meer voldoende. Om budgetten en subsidies te kunnen indexeren zullen we de stelpost prijzen moeten aanvullen vanuit de algemene middelen.
Het gaat dan om structureel € 2,5 voor het indexeren van de budgetten voor de begroting 2025.
Uitvoering Bibob beleid | 0 | 0 | 0 | 0 |
---|
Met de uitbreiding van de toepassing van de wet is er behoefte aan uitbreiding van de beschikbare capaciteit voor de uitvoering met 0,67 FTE. Dit om onder meer de bewustwording binnen de organisatie te vergroten, de intake te verzorgen en de dossiers/onderzoeken voor te bereiden en de uiteindelijke advisering over de te verlenen beschikking.
Nieuw beleid | 180 | 180 | 180 | 180 |
---|---|---|---|---|
Uitvoering loonkostensubsidie | 180 | 180 | 180 | 180 |
Per 1 januari 2023 is ook de financiering van loonkostensubsidie gewijzigd. Voorheen was er een verdeelsystematiek en vanaf 1 januari 2023 wordt er afgerekend op basis van realisatie. Gemeente Meierijstad heeft flink geïnvesteerd in het gebruik van het instrument loonkostensubsidie. Landelijk ligt het percentage van het gebruik van loonkostensubsidie op 6,6% (peiljaar 2022), terwijl dit percentage in de gemeente Meierijstad op 33% ligt (peiljaar 2022).
De lasten worden gedekt uit verhoging van de algemene uitkering als gevolg van toename aantallen.