Programma's

Onderwijs

.
In de volgende tabel staan de totale lasten en baten van dit begrotingsprogramma. De totale lasten verminderen we met de totale baten en komen zo tot het geraamd saldo van baten en lasten. Dit saldo verminderen we met het bedrag aan toevoeging reserves en vermeerderen we met het bedrag wat we onttrekken aan reserves. Zo komen we tot het geraamd resultaat van dit begrotingsprogramma.


(bedragen x € 1.000)

Jaar rekening 2023

Begroting 2024

Begroting 2025

Begroting 2026

Begroting 2027

Begroting 2028

Lasten

-10.588

-14.355

-13.210

-14.271

-12.334

-11.471

Baten

3.095

3.841

2.581

2.603

1.533

1.533

Onttrekking aan reserves

493

2.872

2.121

2.777

1.865

734

Geraamd resultaat

-7.001

-7.641

-8.507

-8.891

-8.936

-9.203

Om toelichtingen op de financiën leesbaar te houden passen we categorieën toe, waarbij de mate van bestuurlijke keuzevrijheid een uitgangspunt was. Voor een nadere uitleg van de categorieën verwijzen we naar hetgeen is vermeld in de leeswijzer onder "Wat kost het?".
De cijfers in onderstaande tabel en toelichtingen moet u als volgt lezen.
Genoemde bedragen met een -: dit is een verslechtering op het saldo;
Genoemde bedragen met een +: dit is een verbetering op het saldo.

(Bedragen x € 1.000)

2025

2026

2027

2028

Primitieve begroting

-8.591

-8.729

-9.101

-9.059

Raadsbesluiten september 2023 tot en met juli 2024

299

147

146

144

1e bestuursrapportage 2024

-54

-54

-54

-54

2e bestuursrapportage 2024

0

0

0

0

Bestaand beleid

0

0

0

-27

Nieuw beleid

-9

-9

-9

-9

Gemeentefonds

1

1

1

1

Investeringen 2025

0

-94

-94

-107

Kapitaallasten

-112

-114

-169

-47

Loon- & prijsindexatie

-24

-24

-24

-24

Overige technische aanpassingen

-13

-10

374

-17

Wijzigingen < € 50.000

-5

-5

-5

-5

Geraamd resultaat programmabegroting 2025

-8.507

-8.891

-8.936

-9.203

(Bedragen x € 1.000)

2025

2026

2027

2028

Bestaand beleid

0

0

0

-27

Als gemeente komen we steeds voor meer uitdagingen te staan. Zo ook voor het thema ontheemden. Meierijstad houdt zich intensief bezig met het huisvesten van deze personen. Dit werd op projectbasis gedaan waarbij de middelen tot en met 2025 beschikbaar waren. Hiervoor zijn ook 3 tijdelijke functies beschikbaar gesteld. De ontwikkelingen van afgelopen tijd laten zien dat dit geen incidenteel probleem is maar dat we hier als gemeente een structurele taak hebben. Het is nog onduidelijk hoe dit op rijksniveau gefaciliteerd gaat worden. Desalniettemin zien we dat hier ook na 2025 een taak voor ons als gemeente zit. Tot en met 2027 zijn de functies (3,0 FTE) tijdelijk met als dekking de rijksbijdrage. Vanaf 2028 worden de functies omgezet naar structurele formatie zonder dekking. Lasten deels opgenomen in programma 4 (€ 27k) en deels programma 6 (€ 243k).

Uit het haalbaarheidsonderzoek is gebleken dat het noodzakelijk is om een onderwijsvoorziening in Veghels Buiten te realiseren. Hierbij is het de insteek c.q. het uitgangspunt om deze voorziening onder te brengen in een multifunctionele accommodatie (MFA), waarin naast onderwijs ook ruimte wordt geboden aan andere maatschappelijke functies.
Nu de verwachte datum van oplevering van het MFA is opgeschoven van 2025 naar het jaar 2027, is de behoefte aan tijdelijke huisvesting, om de leerlingenaanwas in het gebied Veghels Buiten ook daadwerkelijk te kunnen huisvesten, ook opgeschoven.
De kosten worden gedekt uit de algemene risicoreserve.
2025:  -/- 534.974 (i.v.m. verschuiving)
2026:       445.294
2027:       600.234

In het IHP onderwijs 2022-2037 is voorzien in vervangende nieuwbouw voor gebouw B (HAVO/VWO) van het Elde College.
Ten tijde van deze vervangende nieuwbouw is gedurende de jaren 2025 en 2026 tijdelijke huisvesting noodzakelijk. De bedragen waarmee in de meerjarenbegroting 2024 al rekening was gehouden moeten nu worden opgehoogd als gevolg van de bijstelling op basis van de nieuwbouwkostenconfigurator 2024. De kosten van de tijdelijke huisvesting worden gedekt uit de algemene risicoreserve.
2025: € 17.393
2026: € 418.241

Nieuw beleid

-9

-9

-9

-9

De afgelopen periode is gebleken dat steeds meer mensen het financieel moeilijk hebben. Vanuit de overheid worden (steun)maatregelen getroffen. Hierbij breidt de doelgroep zich i\uit van minima naar ook de middeninkomens. Dit vraagt nieuwe beleidsinstrumenten. Het onderwerp “bestaanszekerheid “ is in de huidige coalitieonderhandelingen een belangrijk thema. De verwachting is dat de komende jaren hier meer beleidscapaciteit voor nodig is (1,0 FTE). Lasten zijn deels op programma 4 (onderwijs) en deels op programma 6 (sociaal domein) opgenomen.

Op het IHP 2022-2037 is de vervangende nieuwbouw van Bs Antonius in Keldonk opgenomen. Hierbij was geen rekening gehouden met tijdelijke huisvesting gedurende de nieuwbouwwerkzaamheden, omdat de school op het naastgelegen perceel zou worden gerealiseerd. Zeer waarschijnlijk is nu dat de school op dezelfde locatie wordt gesitueerd.
Tijdelijke huisvesting benodigd in 2029 tot een bedrag van € 46.399. Dekking ten laste van Algemene Reserve. Per saldo budgettair neutraal.

Op het IHP 2022-2037 is de vervangende nieuwbouw van Bs De Ark opgenomen. Hierbij was geen rekening gehouden met tijdelijke huisvesting gedurende de nieuwbouwwerkzaamheden, omdat de school op de huidige speelplaats zou worden gerealiseerd. Zeer waarschijnlijk is nu dat de school op dezelfde locatie wordt gesitueerd.
Tijdelijke huisvesting benodigd in 2028 en 2029 tot bedragen van respectievelijk € 74.920 en € 861.583. Dekking ten laste van Algemene Reserve. Per saldo budgettair neutraal.

Op het IHP 2022-2037 is de vervangende nieuwbouw van Bs De Empel opgenomen. Hierbij was geen rekening gehouden met tijdelijke huisvesting gedurende de nieuwbouwwerkzaamheden, omdat de school op het naastgelegen perceel zou worden gerealiseerd. Zeer waarschijnlijk is nu dat de school op dezelfde locatie wordt gesitueerd.
Tijdelijke huisvesting benodigd in 2025 en 2026 tot bedragen van respectievelijk € 72.607 en € 834.976. Dekking ten laste van Algemene Reserve. Per saldo budgettair neutraal.

Op het IHP 2022-2037 is de vervangende nieuwbouw van Bs Franciscus in Boskant opgenomen. Hierbij was geen rekening gehouden met tijdelijke huisvesting gedurende de nieuwbouwwerkzaamheden, omdat de school in een MFA op het sportpark zou worden gerealiseerd. Dit gaat niet door; het MFA wordt nu op de huidige plek gerealiseerd.
Tijdelijke huisvesting benodigd in 2028 tot een bedrag van € 69.873. Dekking ten laste van Algemene Reserve. Per saldo budgettair neutraal.

Op het IHP 2022-2037 is de vervangende nieuwbouw van Bs Nicolaas opgenomen. Hierbij was geen rekening gehouden met tijdelijke huisvesting gedurende de nieuwbouwwerkzaamheden, omdat de school op een ander plek zou worden gerealiseerd. Op dit moment vindt onderzoek plaats naar de mogelijke scenario's die uit het haalbaarheidsonderzoek naar voren zijn gekomen. Wordt gekozen voor scenario 1, dan is er wel een tijdelijke huisvesting nodig. Bij scenario 2 is dat niet het geval.
Tijdelijke huisvesting benodigd in 2027 en 2028 tot bedragen van respectievelijk € 37.811 en € 426.300. Dekking ten laste van Algemene Reserve. Per saldo budgettair neutraal.

Op het IHP 2022-2037 is de vervangende nieuwbouw van Bs Oda opgenomen. Hierbij was geen rekening gehouden met tijdelijke huisvesting gedurende de nieuwbouwwerkzaamheden, omdat de school op het naastgelegen perceel zou worden gerealiseerd. Zeer waarschijnlijk is nu dat de school op dezelfde locatie wordt gesitueerd.
Tijdelijke huisvesting benodigd in 2026 en 2027 tot bedragen van respectievelijk € 95.301 en € 1.074.477. Dekking ten laste van Algemene Reserve. Per saldo budgettair neutraal.

Lasten & baten

x € 1.000

13.210

4,4%

4.702

1,6%

Deze pagina is gebouwd op 11/19/2024 08:06:29 met de export van 11/19/2024 07:57:54