Verkeer en vervoer |
---|
Betere bereikbaarheid van Meierijstad en een betere afwikkeling van het verkeer op de N279, dit alles in balans met de leefbaarheid in de omgeving. |
De Provincie, in samenwerking met de regiopartners (waaronder de gemeente Meierijstad), stelt een nieuw planproces op voor het vervolg van het project N279. |
Bij een eventueel nieuw tracé van (of aan) de N279 bij Veghel staat zorgvuldigheid voorop en betrekken we de samenleving breed. Een maatschappelijke kosten- en baten analyse wordt meegewogen om zoveel mogelijk overlast in wijken/dorpen te voorkomen. |
Een integrale gebiedsontwikkeling Rembrandtlaan Veghel met inachtneming en versterking van de omgeving, in combinatie met de ontwikkeling van de N279. |
Wanneer een verkeerssituatie belemmerend is voor nieuwe woningbouwontwikkeling passen we deze aan waar mogelijk. |
Versterking van de bereikbaarheid, veiligheid en ontwikkeling van de A50 corridor Eindhoven-Nijmegen door middel van de Mobiliteitsaanpak A50. |
We gaan samen met het Rijk, provincie en regio aan de slag met projecten uit de mobiliteitsaanpak op de A50 corridor Eindhoven-Nijmegen en kortetermijnmaatregelen A2 Randweg Eindhoven. Projecten betreffen aanleg van fietsroutes, fietsstimulering, werkgeversbenadering, (mobiliteits)hubs, HOV+ (of BRT) en (lobby en onderzoek naar) maatregelen A50. |
Inzicht in de haalbaarheid van 2 snelfietsroutes (van ‘s-Hertogenbosch naar Veghel en de route Eindhoven-Sint-Oedenrode-Veghel), om fietsgebruik te stimuleren. |
We onderzoeken de haalbaarheid van doorfietsroutes en de aanleg van ontbrekende schakels in het fietsnetwerk. |
Behoud van het huidige niveau van aanbod openbaar vervoer en versterking waar mogelijk, met aandacht voor de Noordkade en de kleine kernen. Daarbij kan gedacht worden aan gebruik van duurzame mobiliteitsmiddelen zoals deelauto of elektrische fiets. |
We werken samen met provincie en de vervoerder aan gedeelde mobiliteit. We:- ondersteunen “Samen-initiatieven en (deel)mobiliteitsdiensten; - houden de doorstroming van de direct(bus)lijnen op orde; - gaan samen met provincie na of het realiseren van haltes voor Flex-vervoer toegevoegde waarde heeft voor reizigers; - verkennen samen de mogelijkheden om de bereikbaarheid per openbaar vervoer van de Noordkade te verbeteren. |
Een herziene parkeernota, inclusief positionering laadpalen. |
We herzien de parkeernota. - We stellen beleidsregels laadpalen op en plaatsen laadpalen voor elektrische auto’s en fietsen;- We stellen een parkeerplan (en parkeeronderzoeken) voor Meierijstad op met het accent op de centra van Veghel, Schijndel en Sint-Oedenrode inclusief een uitvoeringsprogramma; - We houden 1x per 3 jaar een parkeeronderzoek in de centra om goed in te kunnen spelen op de ontwikkelingen en ruimtelijke plannen in de centra; - Daarnaast voeren we aanvullende onderzoeken uit naar parkeernormen voor specifieke/bijzondere functies. |
Beheer openbare ruimte |
Een veilige, schone, uitnodigende openbare ruimte. |
We actualiseren de projecten in het uitvoeringsprogramma mobiliteit met trends en ontwikkelingen en we bekijken waar we werk met werk kunnen maken. Vervolgens bereiden we de projecten voor en voeren ze uit. We verbeteren de verkeersveiligheid van de kwetsbare doelgroepen ouderen, kinderen en fietsers. We treffen maatregelen op plaatsen en in situaties waar we risico’s zien. We houden de risico-gestuurde analyse verkeersveiligheid actueel. |
Een besluit van de raad over beeldkwaliteit openbaar groen, met oog voor biodiversiteit en de daarmee gemoeide kosten. |
We stellen een groenbeleidsplan op en werken daarin uit hoe we via het beheer kunnen bijdragen aan het versterken van de biodiversiteit in de openbare ruimte. |
Economische havens en waterwegen |
Meer goederenvervoer over water ter vervanging van wegtransport. |