In de volgende tabel staan de totale lasten en baten van dit begrotingsprogramma. De totale lasten verminderen we met de totale baten en komen zo tot het geraamd saldo van baten en lasten. Dit saldo verminderen we met het bedrag aan toevoeging reserves en vermeerderen we met het bedrag wat we onttrekken aan reserves. Zo komen we tot het geraamd resultaat van dit begrotingsprogramma.
| Jaar rekening 2023 | Begroting 2024 | Begroting 2025 | Begroting 2026 | Begroting 2027 | Begroting 2028 |
---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | -38.484 | -40.960 | -42.638 | -42.064 | -41.627 | -41.630 |
Baten | 22.382 | 22.757 | 23.027 | 23.084 | 22.793 | 22.981 |
Saldo van baten en lasten | -16.102 | -18.203 | -19.611 | -18.980 | -18.834 | -18.650 |
Onttrekking aan reserves | 590 | 2.505 | 1.513 | 355 | 103 | 68 |
Mutaties in de reserves | 590 | 2.505 | 1.513 | 355 | 103 | 68 |
Geraamd resultaat | -15.512 | -15.699 | -18.098 | -18.625 | -18.731 | -18.581 |
Om toelichtingen op de financiën leesbaar te houden passen we categorieën toe, waarbij de mate van bestuurlijke keuzevrijheid een uitgangspunt was. Voor een nadere uitleg van de categorieën verwijzen we naar hetgeen is vermeld in de leeswijzer onder "Wat kost het?".
De cijfers in onderstaande tabel en toelichtingen moet u als volgt lezen.
Genoemde bedragen met een -: dit is een verslechtering op het saldo;
Genoemde bedragen met een +: dit is een verbetering op het saldo.
(Bedragen x € 1.000) | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | |
---|---|---|---|---|---|
Primitieve begroting | -17.118 | -17.512 | -17.426 | -17.312 | |
Raadsbesluiten september 2023 tot en met juli 2024 | -86 | -86 | -86 | -86 | |
1e bestuursrapportage 2024 | 24 | 24 | 24 | 24 | |
2e bestuursrapportage 2024 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Geraamd resultaat (startsituatie) | -17.180 | -17.574 | -17.488 | -17.374 | |
Bestaand beleid | 9 | 9 | 9 | 9 | |
Nieuw beleid | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Investeringen 2025 | 33 | -149 | -149 | -149 | |
Kapitaallasten | -159 | -128 | -119 | -108 | |
Loon- & prijsindexatie | -944 | -944 | -944 | -944 | |
Overige technische aanpassingen | 143 | 161 | -39 | -15 | |
Totaal ontwikkelingen | -918 | -1.052 | -1.243 | -1.208 | |
Geraamd resultaat programmabegroting 2025 | -18.098 | -18.625 | -18.731 | -18.581 |
(Bedragen x € 1.000) | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 |
---|---|---|---|---|
Bestaand beleid | 9 | 9 | 9 | 9 |
Bosbeheerplan 2024-2033 | 9 | 9 | 9 | 9 |
In 2024 is het nieuwe bosbeheerplan 2024-2033 vastgesteld. Het gaat hier om het dagelijks beheer van de gemeentebossen, als gevolg van de keuzen in het nieuwe bosbeheerplan en de uitbreiding van het areaal beheerde gemeentebossen.
Het nieuwe beheerplan zorgt voor een structurele daling in de lasten van € 8.500.
Capaciteit beheerdata | 0 | 0 | 0 | 0 |
---|
Om de actualiteit van onze data te waarborgen vragen we incidenteel budget van € 165.000 voor het bijwerken van beheergegevens. Dekking algemene risicoreserve.
Personele capaciteit Nutscoördinator Openbaar Gebied (1,0 FTE) | 0 | 0 | 0 | 0 |
---|
Door de enorme opgave welke we vanuit de energietransitie en duurzaamheid op ons af zien komen in combinatie met de uitdaging van een overvolle ondergrond zien we dat een goede afstemming, adviezen en begeleiding noodzakelijk is om dit in goede banen te leiden. De gevolgen van het niet invullen van deze rol zijn dat we niet genoeg grip hebben op onze eigen ondergrond, planningen niet worden gehaald, we lopen imagoschade op door gebrek aan goede communicatie en ons areaal zal kwalitatief verminderd worden door gebrek aan aandacht. Er is geen alternatief voor handen, het is een uitbreiding van 1,0 FTE zodat we overal kwaliteit kunnen blijven bieden. Lasten € 90.000 per jaar te dekken uit de legesinkomsten.
Nieuw beleid | 0 | 0 | 0 | 0 |
---|---|---|---|---|
Inspecties installatieverantwoordelijkheid Meierijstad | 0 | 0 | 0 | 0 |
Overal waar een stekker aan zit binnen het openbaar gebied, zowel permanent als tijdelijk, valt onder de verantwoordelijkheid van de gemeente. Wil zeggen dat als er een ongeluk gebeurt door een slechte aansluiting wij als gemeente aansprakelijk gesteld kunnen worden. De versnippering binnen de gemeente is groot, stekker zitten immers overal. Om dit duidelijk in beeld te krijgen en er een proces aan te koppelen krijgen we weer grip op deze aansluitingen. Hier is een inspectie voor nodig.
Hiervoor is eenmalig budget noodzakelijk van € 50.000 in 2025. Dekking algemene risicoreserve.
Kleinschalige verkeersvoorzieningen | 0 | 0 | 0 | 0 |
---|
Een eenmalig budget van € 250.000 voor kleinschalige verkeersvoorzieningen stelt ons in staat om gerichte maatregelen te nemen die de verkeersveiligheid verbeteren en snel in te kunnen spelen op de wensen van inwoners, bedrijven en andere instanties. Dit omvat onder meer het creëren van veilige schoolomgevingen, het realiseren van snelheid remmende maatregelen.
Door het budget kunnen gevaarlijke situaties worden aangepakt, zoals onoverzichtelijke kruispunten of drukke verkeerspunten nabij scholen. Daarnaast maakt het uitvoeren van verkeerstellingen en parkeeronderzoeken het mogelijk om verkeerssituaties in kaart te brengen en maatregelen te treffen die aansluiten bij het verkeersbeeld ter plaatse.
Het beoogde effect van deze maatregelen is het verminderen van verkeersongevallen, het vergroten van de verkeersveiligheid en het bevorderen van een leefbare omgeving waarin burgers zich veilig en comfortabel kunnen verplaatsen, met speciale aandacht voor de bescherming van kwetsbare weggebruikers zoals kinderen en ouderen. Tevens draagt het bij aan een betere doorstroming van het verkeer en het verminderen van overlast in de buurt.
Dekking algemene risicoreserve.
Maatregelen modernisering fonteinen | 0 | 0 | 0 | 0 |
---|
Wij beheren 14 fonteinen in de openbare ruimte. Door het ontbreken van structureel onderhoudsbudget laat de technische staat van een aantal van deze fonteinen te wensen over. Dit resulteert in niet werkende of onveilige fonteinen. We gaan alle fonteinen daarom inspecteren, in orde maken voor wat betreft waterkwaliteit- en veiligheid en we willen het structureel onderhoud professionaliseren. We onderscheiden hierbij 3 categorieën: Kunstwerken, Fonteinen in vijvers en Fonteinen ter verfraaiing.
We vragen een eenmalig budget van € 390.000 voor incidentele maatregelen. Dekking algemene risicoreserve.
Vervangen valzand speelplekken | 0 | 0 | 0 | 0 |
---|
Gedurende de jaren kan het valzand vervuild raken door takjes, plastic, kattenuitwerpselen, onkruid en andere verontreinigingen. Deze vervuiling kan leiden tot de groei van bacteriën. Door maatregelen te nemen, zorgen we ervoor dat kinderen met plezier kunnen spelen in een schone en veilige omgeving. We vragen hiervoor een eenmalig budget aan in de volgende jaren:
- 2025 € 100.000
- 2026 € 100.000
Dekking algemene risicoreserve.
Wegen beleid en beheerplan 2025 | 0 | 0 | 0 | 0 |
---|
Volgens ons programma dient er in 2024 een nieuw beheerplan wegen te komen. Daarbij wordt er een nieuw beleidsplan opgesteld (wellicht in combinatie met het beheerplan wegen) voor onverharde wegen. Om dit goed op te zetten zullen we onze data op orde moeten hebben en zullen er inspecties en onderzoeken plaats vinden. Om dit alles eenmalig op te zetten is een bedrag nodig van € 100.000. Hierin zijn onderzoeken, inspecties, dataverwerking in systemen en 2 geschreven plannen meegenomen. Dekking algemene risicoreserve.