Wonen |
---|
Versnelling van de kwantitatieve en kwalitatieve woningbouwopgave met het ‘actieplan wonen’ als leidraad. Daarbij is extra aandacht voor de (leefbaarheid van de) kleine kernen en gaan inbreiding en uitbreiding samen. |
De woonzorgvisie vervangt het plan van aanpak woningbouwversnelling als kader waarin aandacht blijft voor versnelling van de woningbouwopgave. O.a. door tot 2030 te focussen op uitvoeren van lopende woningbouwplannen. We maken hierin keuzes om te prioriteren. Dit doen we om sneller woningbouwprojecten af te kunnen ronden. We zorgen hierbij voor een goede verdeling over de gemeente, zodat in alle kernen gebouwd wordt. Op termijn wordt bekeken wat aanvullend nodig is om de woningvoorraad in kwalitatieve zin beter aan te laten sluiten bij de vraag en de kenmerken van een kern (zoals de bestaande woningvoorraad). |
Welstandsarm werken: alleen beschermen wat we willen beschermen. Dit leggen we vast in een nieuwe welstandsnota. |
We stellen een nota op voor een welstandsarme gemeente die verder gaat dan het actualiseren van het huidig beleid. De insteek is om te komen naar welstandsbeleid waarin we alleen beschermen wat we echt nodig vinden. |
Herijking van de woonvisie met daarin aandacht voor jongeren, ouderen, Collectief Particulier Opdrachtgeverschap (CPO), flexwonen, nieuwe woonvormen, mantelzorgwoningen, woningsplit- singen, percentage sociale woningbouw en het beschikbaar stellen va |
We ontwikkelen een actieplan doorstroming, waarin gekeken wordt hoe de doelstellingen uit de visie m.b.t. huisvesting van ouderen en passend wonen bereikt kunnen worden aan de hand van doorstroming. |
We monitoren nieuwe Wetgeving en implementeren deze waar nodig of gewenst in lokaal beleid. In 2025 heeft dit met name betrekking op de Wet regie op de volkshuisvesting en de Wet betaalbare huur. Vanwege de Wet regie op de volkshuisvesting en de bijbehorende termijnen onderzoeken en ontwikkelen we een huisvestingsverordening met (regionale) urgentieverordening en bijbehorend schaarste onderzoek. |
We verkennen (regionaal) de mogelijkheden rondom woningdeling aan de hand van de pilot ‘onder de pannen’. |
We voeren het nog vast te stellen splitsingsbeleid en aanpak voor collectieve (nieuwe) woonvormen uit in 2025 en evalueren in 2026. |
We evalueren de doelgroepenverordening, beleidsregel mantelwonen, het meldpunt goed verhuurderschap en de verordening starterslening eind 2025. |
We bekrachtigen de samenwerking met woningcorporaties en werken de prestatieafspraken uit. Per jaar bepalen we nieuwe activiteiten. Daarnaast zetten we actiever in op betaalbaarheid en beschikbaarheid (gelijke slaagkansen). In 2023 streven we naar prestatieafspraken met de zorgpartijen. |
Een divers kwalitatief woningaanbod: koop, huur, meer-generatie-wonen (levensloopbestendig) en zorgconcepten. |
We gaan aan de slag met een gebiedsgerichte vertaling van de woonvisie en bekijken per kern wat er nodig en mogelijk is. We hebben daarbij aandacht voor een evenwichtige woningvoorraad (spreiding en slaagkansen) en de fysieke eigenschappen van de aanwezige woningvoorraad en ontwikkelopgaven- of mogelijkheden van de kern i.r.t. het betreffende woonmilieu. We maken keuzes om te komen tot een juiste balans tussen inbreiding en uitbreiding en bestaande voorraad en nieuwbouw. |
We monitoren de ontwikkelingen op de woningmarkt en houden dit zowel regionaal als lokaal bij en rapporteren hier 1x per jaar over aan de Raad. |
We versterken de regionale samenwerking. We zetten verder in op actieve deelname aan de regionale samenwerking volgens de woondeal en de regionale woonagenda. We werken mee aan een verkenning met de regio Eindhoven. |
Ruimtelijke Ontwikkeling |
Een omgevingsvisie en omgevingsplan die met participatie tot stand zijn gekomen, waarbij gewenste ontwikkelrichtingen zijn gewogen en vastgelegd. |
We voltooien de omgevingsvisie. |
We maken een start in het gebruik van het Omgevingswet-instrument ‘programma’. We maken enkele multisectorale programma’s in plaats van een groter aantal monosectorale beleidsnota’s of gebiedsvisies. Zo werken we de omgevingsvisie gedetailleerder uit. |
We werken aan 1 omgevingsplan voor het gehele grondgebied van de gemeente Meierijstad. We gebruiken dit moment om onze regels voor de fysieke leefomgeving te harmoniseren en tegen het licht te houden. |
Bedrijventerreinen die zich kenmerken door duurzaam ruimtegebruik, goede ontsluiting en kwalitatief voldoen aan de eisen van de tijd. |
We stellen ontwikkelingsrichtingen op voor bedrijventerreinen die zich kenmerken door duurzaam ruimtegebruik, goede ontsluiting en die kwalitatief voldoen aan de eisen van de tijd. |
Ruimte voor andere vormen van economie in het buitengebied, passend bij de aard, schaal en gewenste kwaliteit van het landelijk gebied. |
We stellen ontwikkelingsrichtingen op voor andere vormen van economie in het buitengebied passend bij de aard, schaal en gewenste kwaliteit van het landelijk gebied. |
Een aantrekkelijk buitengebied met ook ruimte voor veehouderijen. |
Gemeente Meierijstad gaat samen met de gemeenten Laarbeek en Bernheze en een aantal andere organisaties participeren in het GGA-gebied Aa-dal Noord. |
We stellen ontwikkelingsrichtingen op voor een aantrekkelijk buitengebied met ook ruimte voor veehouderijen. |
Een landschap met ruimte voor (nieuwe) natuur en bomen, water (groen-blauwe structuren) en mogelijkheden voor recreatie. |
We stellen ontwikkelingsrichtingen op voor natuurontwikkeling. |
Erfgoed |
Behoud van monumenten en zo mogelijk versterken van cultureel erfgoed. |
We stellen een kerkenvisie/ visie religieus erfgoed op. |
We actualiseren/ harmoniseren de gemeentelijke monumentenlijsten. |
We gaan de beiaard en speelautomaat in de toren van de Sint-Servatiuskerk in Schijndel renoveren. |