Algemene informatie |
Programma: | 7 Volksgezondheid, milieu en duurzaamheid |
URL: | | https://www.ggdhvb.nl |
---|
Verantwoordelijk bestuurder: | H.J. (Rik) Compagne |
Bestuurlijk vervanger: | M.H.B. (Menno) Roozendaal |
Veranderingen in het belang van Meierijstad in de verbonden partij: | nee |
Soort verbonden partij: | Gemeenschappelijke regeling |
Bestuurlijk belang |
Vertegenwoordigd in Dagelijks en Algemeen Bestuur door wethouder Compagne. |
Openbaar belang |
De GGD geeft uitvoering aan de wet Publieke Gezondheid. De GGD doet dit in opdracht van de binnen de regio Oost-Brabant vallende (per 2023) 19 gemeenten. Het doel van de GGD is: Mensen gezonde kansen bieden om alles uit hun leven te halen. Het beleid van de GGD richt zich op de publieke en preventieve gezondheid; de taken die de overheid op zich neemt om de gezondheid van iedereen te bewaken, beschermen en bevorderen, zonder dat mensen daar altijd om vragen. Daarbij heeft de GGD extra aandacht voor mensen die meer hulp nodig hebben, bijvoorbeeld omdat ze kwetsbaar zijn of zorg mijden. Samenwerking staat daarbij centraal. De GGD wil haar kennis actief verbinden aan partijen in het sociaal- en veiligheidsdomein en het openbaar bestuur. De financiële voordelen, kwaliteit zorg/dienstverlening en het brede pakket aan diensten zijn argumenten voor gemeenten om deel te nemen aan deze gemeenschappelijke regeling. Taken GGD: - Jeugdgezondheid(szorg) - Gezondheidsbescherming - Gezondheidsbevordering en leefstijl - Monitoren, signaleren en advies - Toezicht houden - Publieke gezondheid bij rampen en crises - Openbare geestelijke gezondheidszorg |
Bijzondere ontwikkelingen en beleidsvoornemens |
- In juli 2019 stelde het Algemeen Bestuur de beleidsvisie 2019-2023 vast. In 2023 is er gewerkt aan een nieuwe beleidsvisie 2024-2027, genaamd 'Wij maken samen gezond gewoon'. - De GGD heeft in 2023 (extra) ingezet op: met feiten en onderzoek weten welke groepen en thema’s extra aandacht vragen + intensief samenwerken met gemeenten in regionale verbanden + benutten innovaties om meer mensen te bereiken en hen te helpen. - De thema’s die extra aandacht gaan kregen, zijn: paraatheid (betere infectieziektebestrijding en voorbereiding nieuwe pandemieën), seksuele gezondheid, leefomgeving, mentale gezondheid en gezond oud(er) worden. - Actualisatie basispakket: in 2022 en 2023 zijn de voorbereidingen gestart. Vanaf 2024 is het geactualiseerde basispakket van kracht. Met een actueel basispakket sluiten de diensten van de GGD nog beter aan bij de behoeften. Vele diensten in de 19 gemeenten zijn dan gelijk; het maakt niet meer uit waar iemand woont. Dit nieuwe pakket leidt tot een hogere gemeentelijke bijdrage. - Huisvesting: In 2022 is de vestiging in Oss geopend; in 2023 is het nieuwe gezondheidsplein in Uden geopend, als laatste regionale (her)huisvesting. Eerder kwamen er nieuwe vestigingen in Den Bosch, Tilburg, Waalwijk en Oss. Dit leidt tot een jaarlijkse structurele besparing van € 450.000. - Jaarlijkse indexering: De exploitatie van de GGD is loon- en prijsgevoelig. De GGD volgt de afspraken in zijn gemeenschappelijke regeling, die bepaalt dat de GGD het systeem gebruikt van de gemeente Tilburg voor indexering: jaarlijks voorspelt zij de loon- en prijsstijgingen op basis van cijfers van het Centraal Planbureau. Ze corrigeert dan ook voor de werkelijke ontwikkeling in de twee vorige jaren. Hierdoor loopt de index gelijk met de reële stijging van lonen en prijzen. - Ook is de GGD in 2023 aan de slag gegaan met 'Financieel fit'. De stijging van de salarislasten (€ 2,2 miljoen) als gevolg van de actualisatie van het functiehuis is niet geïndexeerd, het feitelijke bedrag zal daarom uiteindelijk hoger zijn. De kosten nemen vanaf 2024 toe vanwege de groei die medewerkers in de nieuwe salarisschaal maken. In 2023 was het resultaat van de CAO-stijging € 1 miljoen, in 2024 is dit opgenomen in de begroting. Hierover is met het algemeen bestuur afgesproken de incidentele kosten van 2023 na vaststelling van de jaarrekening te factureren bij de gemeenten. De genoemde € 3,5 miljoen zijn incidentele transitiekosten, die niet uit de begroting kunnen worden bekostigd. |
De belangrijkste risico's |
- Met het geactualiseerde basispakket dat vanaf 2024 van kracht is, zit je als gemeente vast aan verplichte diensten. Waar we tot 2024 nog de lokaal accent taken hadden, waarmee we als gemeente lokaal keuzes konden maken, is dat vanaf 2024 niet meer mogelijk. - Jaarlijks maakt de GGD een overzicht van de belangrijkste risico’s en hoe daar mee om te gaan. De vier grootste risico’s waar de GGD in 2023 aan gaat werken, zijn: informatiebeveiliging onvoldoende in orde, onvoldoende binden van medewerkers, niet invulbare vacatures, hoog ziekteverzuim. |
Financieel belang |
| Jaarrekening 2023 | Begroting 2024 | Begroting 2025 |
Bijdrage van gemeente | 3.070.952 | 3.564.978 | 3.781.396 |
Eigen vermogen per 1-1 | 7.376.000 | 4.024.000 | 4.459.000 |
Eigen vermogen per 31-12 | 4.024.000 | | 3.980.000 |
Vreemd vermogen per 1-1 | 20.068.000 | 17.769.000 | 12.924.000 |
Vreemd vermogen per 31-12 | 17.769.000 | | 13.174.000 |
Resultaat | -394.000 | 0 | 0 |