In het uitvoeringsprogramma Dienstverlening zijn de ontwikkelingen en ambities voor onze dienstverlening opgenomen. In dienstverlening zetten we in op twee sporen: we zien dat mensen bedrevener worden in het vinden van de digitale weg en dat ze ook verwachten langs deze weg bediend te worden. Daarnaast houden we oog voor mensen voor wie dit moeilijker is door ze persoonlijk te helpen. In 2025 werken we verder aan:
- Digitalisering; we willen de gemeentelijke digitale dienstverlening verder versterken en waar nodig verder digitaal toegankelijker maken . Het doel is om zoveel mogelijk door de gemeente aangeboden diensten online aan te bieden.
Het is belangrijk dat de informatie en de formulieren op de website goed vindbaar, duidelijk en begrijpelijk zijn. Bij die onderdelen ligt de focus van het digitale klantonderzoek. Klanten kunnen bij een bezoek aan de website hun reactie achterlaten via een ‘smiley’. Wie dat wil geeft ook een rapportcijfer, aangevuld met tips en contactgegevens. - Het verbeteren van onze telefonische dienstverlening; we doen periodieke onderzoek naar telefonische bereikbaarheid in de organisatie. Met de input vanuit het meten verbeteren we aan de hand van verbeterplannen onze dienstverlening.
- Een Persoonlijk Internet Pagina (PIP) MijnMeierijstad; We breiden de PIP verder uit naar behoefte van de klant.
- Klantreizen; We blijven aansluiten op de behoeften van onze inwoners, ondernemers en instellingen. Door samen met de klant ‘de reis’ in beeld te brengen die zij doorlopen wanneer zij iets nodig hebben van de gemeente krijgen we in beeld wat die behoefte is. We passen onze dienstverlening en klantprocessen hierop aan.
- Verder zetten we onze doorlopende klantonderzoeken door; op basis van de feedback die we ophalen worden de onderliggende processen verbeterd.
- Klare Taal; we houden aandacht voor de kwaliteit van de schriftelijke communicatie. Naast trainingen voor medewerker en een technisch hulpmiddel dat beschikbaar is voor alle medewerkers toetsen we brieven, formulieren, websites op leesbaarheid door inzet van het lezerspanel en aan de hand van feedback van de lezer.